Opis
Alosza Awdiejew. Alosza na scenie i dla przyjaciół, formalnie Aleksy Awdiejew, urodził się w Stawropolu na północnym Kaukazie. |
Swoje
pierwsze występy sceniczne rozpoczął mając sześć lat, śpiewając
kołysanki i piosenki popularne ze swoją matką, która była nauczycielką
rosyjskiej literatury i języka i śpiewała na scenie amatorskiej.
Swoje pierwsze występy sceniczne rozpoczął mając sześć lat, śpiewając
kołysanki i piosenki popularne ze swoją matką, która była nauczycielką
rosyjskiej literatury i języka i śpiewała na scenie amatorskiej.
Ukończył średnią szkołę muzyczną z dyplomem chórmistrza. Później
studiował anglistykę na Uniwersytecie Moskiewskim. Jednocześnie
występował w teatrze studenckim, kabarecie i uprawiał pantomimę.
Na drugim roku studiów uzyskał stypendium Radia Moskiewskiego i
rozpoczął studia na filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego w
Krakowie. Występował w kabaretach studenckich, a już jako student
otrzymywał nagrody w konkursach studenckich prac naukowych. Dyplom
uzyskał z wyróżnieniem, ożenił się z Polką i został zaangażowany jako
asystent na filologii rosyjskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1976
roku zaczął z powodzeniem śpiewać swe romanse i piosenki w legendarnej
„Piwnicy pod Baranami”. Swoje pasje jazzowe realizował grając
na fortepianie w zespołach „Beale Street Band” i „Playing Family”.
Jednocześnie zajmował się pracą naukową, którą efektem było uzyskanie
tytułu doktora, a później doktora habilitowanego nauk humanistycznych.
Obecnie pracuje na stanowisku profesora w Instytucie Rosji i Europy
Wschodniej na Wydziale Studiów Politycznych i Międzynarodowych UJ.
Wiele czasu poświęca na działalność artystyczną. Koncertuje w kraju i
za granicą (Berlin, Paryż, Nowy Jork, Chicago, Tel-Awiw). Nagrywa
recitale, spektakle i programy telewizyjne. Uczestniczy w filmach,
serialach i programach telewizyjnych i radiowych. Nagrywa płyty, pisze
scenariusze i felietony.
Tak mówi o sobie w wywiadach:
... z powołania jestem błaznem i uważam, że jest to bardzo ważna profesja...
Rozśmieszyć człowieka, to znaczy przywrócić go do życia... Śmiech jest furtką, która otwiera najlepsze strony osobowości...
...Piosenki, które śpiewam mieszczą w sobie niejako trzy elementy: cygańskość, rosyjskość i swingowanie.
Są bardzo rytmiczne, improwizacyjne...
... Próbuję nowej formuły rozmów z publicznością, usiłuję zawsze zniszczyć dystans między artystą a widzami.
Nie cierpię estradowych marionetek. Nie cierpię estradowej gumy do żucia...
Zespół Aloszy Awdiejewa, oprócz niego samego, tworzą Marek Piątek –
znakomity gitarzysta solowy, utalentowany improwizator i jazzman oraz
Kazimierz Adamczyk – kontrabasista – muzyk jazzowy.
Alosza Awdiejew
wystąpi z programem “Słowiańska dusza”, w którym zaprezentuje zarówno
piosenki jak i monologi. Program ten nie jest programem typowym,
albowiem przez cały czas ewoluuje, zmienia się, dostosowuje do
aktualnej sytuacji. Prezentowane są w nim coraz to nowe piosenki i
teksty...
Od
1979 r. mieszka w Warszawie. Przez 4 lata występował w kabarecie
Związku Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR w kawiarni hotelu Bristol,
będąc jednocześnie kierownikiem literackim Teatru Na Targówku, gdzie
wystawił dwa swoje spektakle Dziury na drodze i Dzieci Taty Zeusa . Po opuszczeniu kabaretu ZAKR w 1983 r. założył własny o nazwie Hotel Nitz , w którym występował razem z Januszem Gajosem. Od 1986 do 1990 r. występował z kabaretem Pod Egidą .
W międzyczasie zdobył Grand Prix, Nagrodę Dziennikarzy i Nagrodę
Publiczności na Ogólnopolskich Spotkaniach Estradowych w Rzeszowie,
Grand Prix i Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki na Festiwalu Polskiej
Piosenki w Opolu i trzecią nagrodę na międzynarodowym konkursie na
sztukę teatralną, za farsę pt Cycek . Posiada również Złoty Mikrofon przyznany za indywidualność radiową, Złotą Szpilkę przyznaną przez tygodnik Szpilki, Prometeusza wręczonego przez ZAKR oraz Złoty Kamerton Polskiej Agencji Autorskiej. W ciągu ostatnich 12 lat wydał 14 książek o wspólnym nakładzie 40 tys. egzemplarzy oraz 9 płyt.
Program Krzysztofa Daukszewicza to monologi przeplatane piosenkami –
tymi starszymi, dobrze znanymi wszystkim wielbicielom talentu
Krzysztofa Daukszewicza i tym nowszymi, które widzowie będą mogli
dopiero poznać. Teksty to przede wszystkim satyryczny komentarz do
aktualnej sytuacji politycznej i społecznej w kraju, ale nie brakuje
również monologów filozoficznych, skłaniających widza do refleksji...