Koło Naukowe Studentów Resocjalizacji Pozytyw - Poznań
Opis
Koło naukowe Pozytyw zostało stworzone przez Agatę Stranz w 2009 roku. Członkami są w większości studenci III-ego roku resocjalizacji z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Idea powstania Pozytywu jest ściśle związana z profilaktyką społeczną i resocjalizacją. Naszym celem jest diagnozowanie problemów społecznych, organizacja środowiska osób i grup doświadczających problemów społecznych oraz współpraca z instytucjami mającymi za zadanie reagować na problemy, wynikające z patologii społecznych.
Nieustannie kształcimy się, jako przyszli specjaliści zajmujący się problematyką przestępczości oraz związanej z nią marginalizacji osób ze środowisk przestępczych, uzależnienia od środków odurzających, alkoholu, różnego rodzaju zachowaniami dewiacyjnymi dorosłych i młodzieży, w tym szczególnie nieletnich oraz dysfunkcjami rodziny.
Jesteśmy osobami otwartymi, tolerancyjnymi, asertywnymi. Uwrażliwieni na potrzeby ludzi niedostosowanych społecznie. Każdy z nas w przyszłości chciałby podjąć pracę w środowiskach izolacyjnych z trudną młodzieżą, osobami uzależnionymi czy dorosłymi skazanymi.
Zajmujemy się działalnością edukacyjną, pomocową, profilaktyczną i korekcyjną.
Z naszymi programami profilaktycznymi docieramy do szkół, placówek resocjalizacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych i zakładów karnych aby minimalizować, leczyć, a przede wszystkim zapobiegać występowaniu niedostosowania społecznego, wykolejenia czy patologii.
Naszym celem jest rozwijanie teoretycznej i praktycznej wiedzy o zachowaniach ryzykownych, czynnikach ryzyka na trzech poziomach profilaktyki:
profilaktyka stopnia I,
Grupa docelowa: niezdiagnozowane grupy osób, grupy niskiego ryzyka
Cel: promocja zdrowego stylu życia oraz opóźnienie wieku inicjacji zachowań ryzykownych.
Co udało nam się zrobić w zakresie profilaktyki I stopnia?:
Projekt „radzę sobie" obejmujący cykl zajęć z zakresu wiedzy o: stresie, agresji i przemocy oraz asertywności, skierowany do dzieci ze szkół podstawowych.Zajęcia miały na celu pokazanie sposobów radzenia sobie ze stresem, zastępowania agresji alternatywnymi formami zachowania się, ukazanie granicy między agresją i przemocą, a także praktyczne uczenie postaw asertywnych w kontekście rozwoju umiejętności świadomego mówienia „nie".Miejsce realizacji: szkoła podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przygodziczkach.
Profilaktyka stopnia II,
Grupa docelowa: grupy podwyższonego ryzyka i osoby po inicjacji zachowań ryzykownych
Cel: obniżenie czasu i głębokości dysfunkcji oraz wycofanie się z ryzykownego działania
Co udało nam się zrobić w zakresie profilaktyki II stopnia?:
Podjęliśmy współpracę z Zespołem Szkół Licealno-Gimnazjalnych nr 33 w Poznaniu, gdzie przeprowadzać będziemy autorskie zajęcia profilaktyczne dla uczniów gimnazjum.
Nasza działalność w szkole koncentruje się przede wszystkim na redukcji i eliminacji czynników ryzyka (min. osobowościowych, rodzinnych i środowiskowych) oraz wzmacnianiu czynników chroniących (min. zainteresowanie nauką szkolną, poszanowanie norm i autorytetów, wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, działalność w konstruktywnych grupach rówieśniczych) przed występowaniem wśród młodzieży zachowań ryzykownych (alkoholizm, narkomania, nikotynizm, przemoc).
Profilaktyka stopnia III,
Grupa docelowa: grupy wysokiego ryzyka obejmujące działania resocjalizacyjne
Cel: przeciwdziałanie rozszerzaniu się degradacji społecznej oraz powrót do normalnego funkcjonowania.
Co udało nam się zrobić w zakresie profilaktyki III stopnia?:
Współpraca z Zakładem Karnym we Wronkach, gdzie realizować będziemy autorskie zajęcia profilaktyczne III rzędu.
Praca w Zakładzie Karnym, ze względu na swą specyfikę jest najbliższa naszemu życiowemu powołaniu, wiąże się ze specjalizacją wybranych studiów. Profilaktyka III-cio rzędowa jest szczególnie potrzebna właśnie w warunkach izolacji penitencjarnej. Poprzez zajęcia profilaktyczne ze skazanymi chcemy zająć się obszarem adaptacji społecznej więźniów.
Naszą misją jest też rozpowszechnienie innowacyjnych, twórczych metod resocjalizacji. Ukazanie niekonwencjonalnych technik pracy z ludźmi niedostosowanymi społecznie.
„Nieważne kim jesteś, ale jaki jesteś"
Z Pozytywnym pozdrowieniem
Prezes KN POZYTYW
Agata Stranz
........................................