Byliśmy, gadaliśmy - Teatr

"Teatr to przyjemność..."

2010-12-14 10:15:16 | Poznań

Na deskach Teatru Ósmego Dnia, 10 grudnia, aktorzy Komuny Warszawy wystawili spektakl „Księgi”! Po przedstawieniu rozmowę z Grzegorz Laszukiem poprowadził Łukasz Drewniak. Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Teatr wobec…”.

„Księgi” dojrzewały rok do postaci, którą możemy oglądać teraz. Spektakl składa się z trzech części – pierwsza  „Księga wynalazcy” poświęcona jest amerykańskiemu architektowi, wynalazcy i wizjonerowi Richardowi Buckminsterowi Fullerowi. Kolejna „Księga podpalacza” opowiada o chińskim cesarzu Yongle, z dynastii Ming, który zbudował ogromną flotę. Mógł nią podbić cały świat, lecz zamiast tego rozkazał spalić wszystkie statki. Ostatnia część „Księga ogrodu” to harmonia, miejsce odpoczynku, spokoju. Niestety okazuję się, że nawet tam nie jest do końca idealnie. Artyści Teatru Komuna//Warszawa swoim ciałem, mimikom, gestem oraz niewerbalnymi aspektami mowy opowiedzieli nam te trzy historie. Przedstawienie osnuwała psychodeliczna muzyka, której towarzyszyło hałaśliwe „rzępolenie” skrzypiec.

Po spektaklu, na spotkaniu z Łukaszem Drewniakiem, Grzegorz Laszuk powiedział – Teatr to zabawa oraz przyjemność. Dopóki my, aktorzy będziemy czerpać przyjemność z grania, teatr będzie istniał, lecz my również możemy się wypalić, może nam zabraknąć sił lub pomysłów.

Na pytanie, jaka jest rola teatru we współczesnym świecie Laszuk, współtwórca Teatru Komuna Otwock (dzisiejsza Komuna//Warszawa) oraz jeden z najlepszych polskich grafików odpowiedział: - Teatr to nie jest żadna misja, aktorzy nie mogą spoglądać na swoją pracę jako na posłannictwo, ponieważ nie mają wpływu na odbiór jej przez widzów. Co z tego, że w spektaklu będzie ukryte przesłanie skoro publiczność może go nie wychwycić, wtedy odtwarzanie roli na scenie traci sens. Dlatego najważniejsze jest, aby bawić się teatrem, sztuką.

Miejmy nadzieję, że aktorzy Teatru Komuna//Warszawa nigdy nie stracą werwy do pracy i będziemy mogli ich podziwiać coraz to nowszych projektach.

„Teatr wobec…” to projekt, którego punktem wyjścia jest społeczne zaangażowanie sztuki, traktowanie teatru jako przestrzeni dialogu o współczesności i rozumiana bardzo szeroko polityczność.

Martyna Michalak
(martyna.michalak@dlastudenta.pl)

Słowa kluczowe: księgi komuna warszawa grzegorz lasuzk łukasz drewniak teatr ósmego dnia poznań
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • Słucham? [0]
    Kacper Kepa Nadolski
    2013-01-27 13:56:49
    "Mimikom"? Ortografia, jak widzę, tak samo dobra jak ten mizerny spektakl.
Zobacz także
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z  Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco

6-letni chłopiec codziennie czeka na kuzynkę przed szkołą tańca. Któregoś dnia, zaintrygowany, wchodzi do środka i... rozpoczyna się wielka kariera Eduardo Guerrero - tancerza flamenco, choreografa i reżysera. Przeczytaj nasz wywiad z artystą!

Mam poczucie tymczasowości i powierzchowności [WYWIAD]
Mam poczucie tymczasowości i powierzchowności [WYWIAD]

Boimy się asymetrii, dysharmonii, zniekształcenia, niewygody w ciele, nie akceptujemy siebie i swojego ciała. Musimy być idealni, żeby żyć idealnie, pracować idealnie, mijać życie idealnie.

"Teatr to przyjemność..."
"Teatr to przyjemność..." Poznań

"Dopóki my, aktorzy będziemy czerpać przyjemność z grania, teatr będzie istniał, lecz my również możemy się wypalić, może nam zabraknąć sił lub pomysłów".

Polecamy
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z  Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco

6-letni chłopiec codziennie czeka na kuzynkę przed szkołą tańca. Któregoś dnia, zaintrygowany, wchodzi do środka i... rozpoczyna się wielka kariera Eduardo Guerrero - tancerza flamenco, choreografa i reżysera. Przeczytaj nasz wywiad z artystą!

Mam poczucie tymczasowości i powierzchowności [WYWIAD]
Mam poczucie tymczasowości i powierzchowności [WYWIAD]

Boimy się asymetrii, dysharmonii, zniekształcenia, niewygody w ciele, nie akceptujemy siebie i swojego ciała. Musimy być idealni, żeby żyć idealnie, pracować idealnie, mijać życie idealnie.

Ostatnio czytane
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z  Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco
Kariera czeka za drzwiami - rozmowa z Eduardo Guerrero, tancerzem flamenco

6-letni chłopiec codziennie czeka na kuzynkę przed szkołą tańca. Któregoś dnia, zaintrygowany, wchodzi do środka i... rozpoczyna się wielka kariera Eduardo Guerrero - tancerza flamenco, choreografa i reżysera. Przeczytaj nasz wywiad z artystą!

Mam poczucie tymczasowości i powierzchowności [WYWIAD]
Mam poczucie tymczasowości i powierzchowności [WYWIAD]

Boimy się asymetrii, dysharmonii, zniekształcenia, niewygody w ciele, nie akceptujemy siebie i swojego ciała. Musimy być idealni, żeby żyć idealnie, pracować idealnie, mijać życie idealnie.

Popularne
W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

O Klacie słów kilka
O Klacie słów kilka

5 kwietnia odbędzie się premiera studencka "Sprawy Dantona" w reżyserii Jana Klaty. Przyjrzyjmy się bliżej tej niewątpliwie interesującej postaci środowiska teatralnego.