Opis spektaklu
Kopciuszek, Cenerentola, Cinderella, Cendrillon, Cenicienta, Zoluszka, Aschenputtel, Popelka... to tytuł repertuarowy przetłumaczony niemal na wszystkie języki świata. Baletowa prapremiera tego spektaklu z muzyką Sergiusza Prokofiewa odbyła się w Moskwie w Teatrze Bolszoj 21 listopada 1945. Mało kto jednak o tym pamięta, że już w 1893 roku choreografowie Enrico Cecchetti i Lew Iwanow podjęli się wystawienia tego tytułu, z innym jeszcze opracowaniem muzycznym, w Teatrze Maryjskim w Petersburgu, niestety z dużo mniejszym powodzeniem.
Realizacji familijnego w zamyśle baletu fantastycznego na podstawie bajki Charlesa Perraulta podjął się w Poznaniu Paul Chalmer. Kanadyjski tancerz i choreograf, od lat związany z największymi zespołami baletowymi Europy. Swoją karierę wykonawczą rozpoczął w National Ballet of Canada, ale już wkrótce dostał angaż w Stuttgarter Ballett, kierowanym przez Johna Cranko, później był Danseur Étoile w Les Ballets de Monte Carlo, gościnnie występował także w English National Ballet, Teatrze La Scala w Mediolanie i Operze Rzymskiej. Jako choreograf najczęściej pracuje we Włoszech, realizując swoje spektakle właśnie w La Scali i Operze Rzymskiej. Wiele choreografii Paula Chalmera powstało w Niemczech w Leipziger Ballett, którego artysta był wieloletnim dyrektorem.
Neoklasyczny język tańca, jakim posługuje się Paul Chalmer, jest niezwykle lekki, pełen elegancji i – co najważniejsze – idealnie współgra z muzyką Prokofiewa. Muzyką, która w powiązaniu z warstwą choreograficzną wydaje się jeszcze bardziej bogata stylistycznie. Symbiotyczna relacja pomiędzy układami choreograficznymi i muzyką Kopciuszka jest – oprócz bajkowej oprawy plastycznej autorstwa Anny Kontek – niewątpliwym walorem poznańskiej inscenizacji, do której obejrzenia serdecznie Państwa zapraszam.
Jacek Przybyłowicz