Opis
W autorskiej inscenizacji Białoszewskiego było to jednoosobowe oratorium. Poeta grał role Przedstawiacza, który recytuje i intonuje tekst. Towarzysząca mu aktorka (Ludmiła Murawska) wcieliła się w postać niemej Pomagierki, pokazującej płaskie portrety bohaterów dramatu – szyldy, wykonane przez malarza Ludwika Beringa, trzeciego twórcę Teatru Osobnego.
Kanwa wydarzeń opowiadanych przez Przedstawiacza jest romansowo – kryminalna historia z peryferii przedwojennej Warszawy, okolic Cmentarza Powiązkowskiego. Poeta udziela głosu Sylwestrowi – podwórzowemu artyście, jego ukochanej Teodezji oraz Katakumbowej, tajemniczej władczyni cmentarnych skarbów, a także chórom i postaciom, wspominającym ich tragiczne losy.
Białoszewski chciał w tej skromnej formie zawrzeć wspomnienie o zamkniętej epoce przedmieścia, krainie swego dzieciństwa i – nawiązujący do II i IV części Dziadów Mickiewicza – uniwersalny dramat o niespełnionej miłości i śmierci.
Osmędeusze to misterium przywoływania umarłych, w którym rytuał miesza się z jarmarczną zabawą. Ubogi przedmiejski kabaret i zaduszny apel przenikając się , pokazują jednocześnie śmieszność i tragizm egzystencji.