Recenzje - Muzyka

MANCHESTER

2006-03-15 00:00:00 | Poznań

Manchester

(sfera tekstowa)

Odniesienie tematyczne: Katarzyna Kapsyda Szymańska

Teksty Mietalla Walusia od zawsze charakteryzowała oszczędność słów. Jednak nie mam na myśli oszczędności o jakimś stricte negatywnym zabarwieniu. Uważam, iż oszczędność słów czy wiążąca się z nią prostota, są naprawdę ciekawymi przedstawieniami treści. Komunikatywność w ostatnich czasach stała się koniecznym warunkiem na drodze różnorodnych odczytów. Ludzie chcąc identyfikować się z jakąś treścią, z reguły muszą wcześniej mieć w jakiś sposób z nią do czynienia. Nie każdego bawią przedziwne metafory, całkowicie oderwane od rzeczywistości, zakładające megainterpretacje. Ludzie słuchając tekstów tworzonych w oparciu o założenia powyżej wspomnianej metody, traktują je jako banalne czy po prostu sztuczne. Nie każdy jest w stanie odczytać megasymbolizm w jakimkolwiek stopniu. Oczywiście sam banał może być także argumentem wymierzonym w stronę tekstów statyką podszytych. Ponieważ jednak są one prawie całkowicie zdominowane przez realizm, niejako nadrabiają ową właściwością wszelkie wady formalne.

 Obserwując sferę tekstową wszystkich 3 płyt zespołu Negatyw, zauważyć można, iż rzemiosło Mietalla ulega pewnym przemianom. Widoczna jest rezygnacja ze zwięzłej formy lokacji słów, (tak jak wcześniej w przypadku: „Mleko”, Jesteś, jaki jesteś” czy „Pamiętaj”, kiedy to słowa zdawały się być pozornie tylko zdaniowymi „złotymi myślami”), na rzecz słów zaangażowanych („niedługo będę mieszkał w schronie/ty się nie śmiej/też tam będziesz/będziemy wspólnie marzyć/o wolności/ świeżym powietrzu/ (...)/ terroryści/ najmodniejsze słowo na świecie/ karabiny/ pistolety/małe dzieci”-„Terroryści”) czy też słów totalnie zaangażowanych („Na śmierć”).

  Ciekawym zabiegiem zdaje się być także motyw gry formalnej przeprowadzanej na realizmie. Tekst „Lęk wysokości” jest faktycznym banałem podszyty. Słowa wstępne: „mówią na mnie Mietall (...) lubię też Nosowską (...) lubię jeździć starym mercedesem/ włóczyć się z Afganem po mieście”, z wyraźną rysą autobiograficzną, odbierane mogą być jako infantylne, w pewien sposób lanserskie zwierzenia. Z punktu realistycznego jest to zabiegiem niewątpliwie bardzo ciekawym. Otóż po usłyszeniu zaledwie kilku słów jesteśmy w stanie ‘powiedzieć’ o autorze tekstów wiele, a osadzając poszczególne aspekty w rzeczywistości, niektórzy mogą być przekonani o tym, że jest to wiedza absolutna. Na szczęście cała ta banalizacja przerwana jest przez zabieg opozycyjnej konkluzji: „jakie to jest zabawne/że nigdy nie dowiesz się o mnie całej prawdy/jaki jestem/i jaki mógłbym być/nigdy całej prawdy”. Owy zabieg gry formalnej ze znamionami groteski, zdaje się wytwarzać pewien dystans między tym, kim się jest w ‘pojęciu zewnętrznym’ (także delikatna ironia w stronę tych, którzy myślą, że wiedzom wszystko i zawsze ‘chcą wiedzieć’), od tego, kim pozostać trzeba, (kim się jest).

 Na nowej płycie nie zabrakło też ‘tekstów o miłości’ (sformułowanie ogólne niewątpliwie upraszczające problematykę). Doskonałym przykładem jest utwór „Czerwone tulipany” („czerwone tulipany /słoneczna żółć je rozgrzewa/nazbieram je dla Ciebie/przychodzę do Ciebie/a Ciebie/ nie ma”). Taki zwyczajno- poetycki opis może zauroczyć... 

Owe nowe gry formalne, jak też rozwijające się z płyty na płytę motywy dopowiedzeń, zmieniają formę wypowiedzi z uniwersalno- ogólnej obserwatora (uczestnika) świata, na rzecz wypowiedzi zaangażowanych uczestnika (obserwatora). Owy rozwój, swego rodzaju dojrzałość, zdają się być obiecującymi. Osobiście uważam, iż teksty Walusia zdominowane zostały kolejno przez logiczny i obrazowy elem. artystyczny. Jestem też zdania, iż płytę „Manchester” należy przesłuchać...

I mam nadzieję, że np. Robertowi uda się w końcu dostać ową płytę w p-ńskim Empiku...

ZAPROSZENIE: www.negatyw.art.pl

Artyści
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
LemON "Piątka" - recenzja płyty

Przeczytaj recenzje najnowszego albumu LemON.

Mery Spolsky zapowiada wydanie albumu "EROTIK ERA"! [WIDEO]
Mery Spolsky "EROTIK ERA" - recenzja płyty

Jak prezentuje się najnowszy krążek artystki?

"Pokaz slajdÃłw" Kwiatu Jabłoni dostępny w preorderze [WIDEO]
Kwiat Jabłoni "Pokaz slajdów" - recenzja płyty

Znany zespół pop - folkowy powraca

Polecamy
Nezznalek "XD" - recenzja płyty
Nezznalek "XD" - recenzja płyty

14 października ukazał się pierwszy album studyjny młodej wokalistki. Jak prezentuje się krążek?

Avatar "Dance Devil Dance" - recenzja płyty
Avatar "Dance Devil Dance" - recenzja płyty

Jak grupa wypadła na najnowszym krążku?

Zobacz również
Ostatnio dodane
LemON "Piątka" - recenzja płyty

Przeczytaj recenzje najnowszego albumu LemON.

Mery Spolsky zapowiada wydanie albumu "EROTIK ERA"! [WIDEO]
Mery Spolsky "EROTIK ERA" - recenzja płyty

Jak prezentuje się najnowszy krążek artystki?