3. Festiwal Wiosny (17-19 marca)
2008-03-07 16:40:24 | PoznańFestiwal Wiosny odbywa się w Poznaniu od dwóch lat. Jego ideą jest prezentacja różnych interpretacji "Święta wiosny" Igora Strawińskiego - w 2006 roku obejrzeliśmy balet Strawińskiego w wykonaniu tancerzy afrykańskich (Sacre du Printemps Compagnie Heddy Maalem), a rok temu w interpretacji tancerzy butoh (Haru No Saiten Compagnie Ariadone).
W programie imprezy eksplorującej to wciąż żywe i bardzo inspirujące dzieło zaprezentowaliśmy m.in. wideoinstalację Katarzyny Kozyry oraz film Rytm to jest to (reż. Enrique Sanchez Lansch).
17.03.08
Wykład Klausa Obermaiera pt. „Nowe Media w sztuce" /17.03. godz. 17.00 Sala A, budynek E, Instytut Kulturoznawstwa UAM ul. Szamarzewskiego 89/
18.03.08
Warsztat z pisania o tańcu współczesnym na podstawie „Święta wiosny" poprowadzony przez Philippe Verrięle /18.03. godz. 11.00 Sala B, budynek E, Instytut Kulturoznawstwa UAM ul. Szamarzewskiego 89/. Zainteresowanych warsztatem prosimy o kontakt pod adresem e-mail: kopre@amu.edu.pl
19.03.08
„Święto wiosny" Igora Strawińskiego w wykonaniu Kwartetu Kwadrofonik, interpretacja na dwa fortepiany i perkusję
Widowisko multimedialne „Sacre" w interpretacji Klausa Obermaiera i Ars Electronica Futerlab
/19.03. godz. 19.00, Teatr Wielki, bilety: 80, 50 i 35 zł/
Sacre - najnowszy projekt znanego austriackiego kompozytora i artysty multimedialnego Klausa Obermaiera i Ars Electronica Futurelab, który w ramach festiwalu pokażemy w tym roku - to niezwykle nowatorska interpretacja Święta wiosny. Na scenie wystąpi Orkiestra Collegium F pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego. Na małej scenie przed orkiestrą zatańczy jedna tancerka - Julia Mach.
Kamery i czujniki elektroniczne przeniosą ciało tancerki w wirtualną przestrzeń, która będzie wyświetlana na ekranie (widzowie otrzymają specjalne okulary umożliwiające trójwymiarowe oglądanie). W konwencjonalnych adaptacjach Święta wiosny - mówi Klaus Obermaier - choreografia i taniec odbywają się do muzyki.
W tym przypadku dynamika i struktura muzyki interaktywnie przekształca wirtualną obecność tancerki i jej awatarów, tworząc pewien rodzaj meta-choreografii. Czas się nawarstwia, niezwykłe widoki nakładają się na siebie i zwielokrotniają, umożliwiając zupełnie nowe widzenie ciała i jego ruchu. Motywy muzyczne wpływają na projekcje 3D i interaktywnie nimi manipulują. Muzyka przestaje być jedynie punktem wyjścia, ale stanowi teraz uzupełnienie choreografii.
Rytualny krąg zamyka się nie tylko na poziomie metaforycznym, ale również na poziomie technicznym i w samej choreografii. Nie jest to już atawistyczny pogański rytuał składania w ofierze ludzkiego ciała w celu wywołania nowego (w pierwotnym znaczeniu - wiosny), ale rozpad ludzkiego ciała i jego złączenie z muzyką i przestrzenią, która tworzy nowy wymiar percepcji. Nasza ofiara to przekształcenie rzeczywistego ciała (ciała tancerki i jej umysłu) w rzeczywistość wirtualną.
Klaus Obermaier - koncepcja, choreografia, reżyseria
Julia Mach - taniec
Ars Electronica Futerlab Christie Sugrue, Matthias Bauer, Rainer Elimsteiner - interaktywny design, realizacja techniczna
Alois Hummer - dźwięk
Wolfgang Friedinger - światło
Produkcja - Brucknerhaus Linz, Ars Electronica Futer Lab
Management - karsten witt music management przy współpracy z Shaksfin Asia
Marcin Sompoliński - dyrygent
Orkiestra Collegium F
Przed pokazem Sacre wystąpi kwartet Kwadrofonik w składzie: Emilia Sitarz - fortepian, Magda Kordylasińska - perkusja, Miłosz Pękala - perkusja, Bartek Wąsik - fortepian, który wykona specjalnie przygotowaną interpretację Święta wiosny na dwa fortepiany i perkusję.
„Wiosna - Effatha" spektakl Polskiego Teatru Tańca
/19.03.2008, godz.21.30 , CK „Zamek" - Sala Wielka, bilety: 20, 30 zł/
Po zakończeniu pokazu Sacre w Teatrze Wielkim zapraszamy do CK „Zamek". 19.03. o. godz. 21.30 w Sali Wielkiej Polski Teatr Tańca - Balet Poznański pokaże projekt choreograficzno-multimedialny pt. Wiosna - Effatha (idea i choreografia: Ewa Wycichowska).
Minimalistyczny plan gry przypomina sztuczne lodowisko z bryłą lodu umieszczoną pośrodku. Na lodzie nie sposób ustać. Tancerzom komicznie rozjeżdżają się nogi, ślizgają się ręce. Iwona Pasińska uczy się chodzić. Jeszcze raz odkrywa nogi, możliwości stawów, napięcie mięśni. Nieporadnie, do tyłu i wprzód, wyciąga naprzemian kończyny, byle tylko utrzymać się w pionie. (...) Gdy słabnie, Daniel Stryjecki autorytarnie każe iść dalej. Porusza jej nogami. Podrzuca nią. Słychać jak z piersi aktorki wyrywa się jęk. Ten ruch boli. Jak otwarcie. (...)
Taniec w Effatha można czytać także w jego materialnej warstwie. Dostrzec choreograficzny minimalizm. Poczuć ciepło, wyzwolone przez ruch. Ale tylko przez działanie nie-wyuczone, nie-ułatwione przepracowanymi przez ciało technikami. Tylko przez taniec nie-schematyczny, męczący, ale żywy, ciepły oddechem i parującym potem. Rozgrzewający lód. (L. Karczewski, Gazeta Wyborcza)
Jacek Wierzchowski - muzyka
ponadto w spektaklu wykorzystano:
Dettingen Te Deum nr 17 G.F. Haendla
Bohdan Cieślak - scenografia
Marcelina Wojciechowska - wizualizacja video
Adriana Cygankiewicz - kostiumy
Kacper Lipiński - wideo instalacja
Anna Gruszka - kierownik zespołu artystycznego - asystent choreografa
Agata Ambrozińska - Rachuta - asystent choreografa
Ewa Wycichowska, Arkadiusz Kuczyński, Jakub Staśkowiak - światło
Mateusz Rogaliński - realizacja dźwięku
Mariola Hendrykowska - inspicjent
Grzegorz Okupniak - kierownik techniczny
Katarzyna Anioła - organizacja produkcji
współtworzą i wykonują:
Iwona Pasińska
Karina Adamczak-Kasprzak, Agata Ambrozińska-Rachuba, Paulina Wycichowska, Piotr Chudzicki, Mikołaj Dolata, Paweł Matyasik, Daniel Stryjecki