teatr/działanie
2007-03-29 16:10:14 | PoznańZakończyła się rekrutacja na warsztaty z Teatrem Pieśni Kozła. Odbędą się one w ramach projektu "teatr/działanie". Projekt jest również skierowany do szerokiego grona odbiorców.
Materiał warsztatowy dostosowany będzie do możliwości i potrzeb grup. Uczestnicy będą mogli nauczyć się przez doświadczenie następujących zagadnień:
Koordynacja
- jest to podstawowy i najbardziej znaczący element pracy, polegający na naturalnym łączeniu i integrowaniu głosu z ruchem, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i grupowym. Równocześnie uczy się łączenia rytmu i dźwięku, tańca i słowa oraz partnerstwa w przestrzeni scenicznej - wspierania partnerów i otrzymywania wsparcia.
Harmonia
- indywidualna praca z głosem i ruchem w harmonii głosowej i ruchowej z całą grupą.
Polifonia
- praca w Teatrze Pieśń Kozła, spektakl i trening mają strukturę polifoniczną, stąd też technika aktorska doskonalona jest poprzez mistrzostwo polifonii - oznacza to możliwość wyrażania indywidualnych znaczeń i sensów struktury dramatycznej równolegle, symultanicznie wobec innych sensów i znaczeń, podobnie jak w pieśni wielogłosowej, która jest zbiorem głosów, indywidualnych.
Rytm
- który stanowi zrozumienie i odczucie wewnętrznego rytmu tak osobiste, jak i w relacji do całej grupy. Rytm może także wyrażać sam przez siebie treść i znaczenia w strukturze dramatycznej oraz łączyć odległe elementy struktury.
Dramaturgia
- mówimy o dramaturgii wewnętrznej i zewnętrznej. Wewnętrzna dotyczy świadomego posługiwania się głosem, oddechem, ruchem oraz umiejętnością przekładania wewnętrznych impulsów na obraz ruchu. Zewnętrzna oznacza jak najgłębszą relację przestrzenną z partnerem i tematem pracy.
Akrobacje
- posługujemy się tutaj szeregiem ćwiczeń o różnym stopniu trudności, aby - z jednej strony - rzucić nieco wyzwania naszym dotychczasowym umiejętnościom, a z drugiej - by budować zaufanie i wzajemne wsparcie w grupie.
Świadomość i Otwartość
- zachęcamy uczestników do jak najgłębszego zrozumienia proponowanego przez nas doświadczenia, aby dodatkowo, niezależnie od korzyści zawodowych, mogli wynieść doświadczenie prowadzące do pogłębionego, osobistego zrozumienia.
RAMOWY HARMONOGRAM WARSZTATU
Sobota, 31 marca
godz. 13.00 - zbiórka na ul. Św. Marcin, przy placu Adama Mickiewicza w Poznaniu
godz. 13.15 - wyjazd autokaru
godz. 17.00 - planowany przyjazd do Wrocławia - czas wolny
godz. 19.00 - zbiórka pod siedzibą Teatru Pieśń Kozła
godz. 19.30 - spektakl „Lacrimosa"
godz. 21.00 - wykład Grzegorza Brala i rozmowa o spektaklu
godz. 23.00 - wyjazd do Poznania
godz. 02.30 - planowany przyjazd do Poznania
Niedziela, 1 kwietnia
godz. 16.00 - warsztaty, 2,5 godz. + 2,5 godz., z godzinną przerwą
/pierwszego dnia warsztatów zostaną ustalone godziny spotkań w dniach kolejnych/
Poniedziałek, 2 kwietnia
Warsztaty, 2,5 godz. + 2,5 godz., z godzinną przerwą
Wtorek, 3 kwietnia
Warsztaty, 2,5 godz. + 2,5 godz., z godzinną przerwą
godz. 19.00 - projekcja spektaklu Teatru Pieśń Kozła „Kroniki - obyczaj lamentacyjny", wprowadzenie: Agnieszka Szakowska, Klubokawiarnia Meskal, ul. Nowowiejskiego 17
Środa, 4 kwietnia
Warsztaty, 2,5 godz. + 2,5 godz., z godzinną przerwą
godz. 19.00 - KSIĘGA TEATRU - „Sztuka widowisk Tybetu" - spotkanie z Elżbietą Dziuk i Krzysztofem Renikiem połączone z prezentacją filmów dokumentalnych zrealizowanych przez nich: „Czam czyli taniec" oraz „Lhamo - opera z krainy Śnieżnego Lwa", Malarnia Teatru Polskiego w Poznaniu, ul. 27 Grudnia 8/10
Warsztaty będą odbywać się w Sali „Pod kopułą" Collegium Maius UAM przy ul. Fredry 7. Prowadzenia: Małgorzata Szczerbowska, Marcin Rudy i Rafał Habel.
UWAGA! KLUB WARSZTATOWY - Klubokawiarnia „Meskal", ul. Nowowiejskiego 17, w trakcie warsztatu serwuje specjalne menu „brechtowskie"!
PROJEKCJE SPEKTAKLU
„Kroniki - obyczaj lamentacyjny"
Wtorek, 3 kwietnia, godz. 19.00
Klubokawiarnia Meskal
Ul. Nowowiejskiego 17
wprowadzenie: Agnieszka Szakowska
Kanwę literacką spektaklu stanowi jeden z najstarszych zabytków literatury - epos „Gilgamesz", spisany na kamiennych tablicach około 5 tysięcy lat temu, na granicy pomiędzy dzisiejszym Iranem i Irakiem. Jest on opowieścią o mitycznym władcy miasta Uruk - Gilgameszu. Kiedy w wyniku bitwy wypowiedzianej przez Gilgamesza Wielkiej Bogini Isztar, ginie jego towarzysz - Enkidu, pół człowiek a pół zwierzę - bohater rozpoczyna swoje tragiczne poszukiwanie nieśmiertelności, próbując zanegować śmierć i uciec od przeznaczenia.
Teatr Pieśń Kozła skupił swoją uwagę na jednym z najsilniejszych wątków eposu - na lamencie Gigamesza nad ciałem zmarłego przyjaciela oraz na opłakiwaniu własnej śmiertelności. Badania nad kulturą płaczu zawiodły twórców spektaklu w rejon Epiros na pograniczu Grecji i Albanii, gdzie do dziś istnieje żywa tradycja lamentowania i śpiewów polifonicznych. Spektakl „Kroniki - obyczaj lamentacyjny" jest efektem splotu historii cierpienia mitycznego herosa i polifonicznych lamentów - niezwykłej muzyki, łączącej dwa światy: tych, którzy odeszli oraz tych, co zostają.
Wprowadzenie Agnieszki Szakowskiej, poprzedzające prezentacje spektaklu „Kroniki - obyczaj lamentacyjny" będzie próbą przybliżenia sposobu tworzenia spektakli przez Teatr Pieśń Kozła. Jednocześnie autorka postara się opowiedzieć o genezie, procesie powstawania i konstrukcji przedstawienia. Opowiedzieć nie o treści spektaklu, ale o tym, jak przenikają się w nim elementy techniki aktorskiej i treningu Teatru Pieśń Kozła. Pokazać jak różnorodne są źródła jego inspiracj
Sztuka widowisk Tybetu
Środa, 4 kwietnia, godz. 19.00
Malarnia Teatru Polskiego w Poznaniu
Ul.27 Grudnia 8/10
spotkanie z Elżbietą Dziuk i Krzysztofem Renikiem połączone z prezentacją filmów dokumentalnych zrealizowanych przez nich:
Czam, czyli taniec
zdjęcia: Elżbieta Dziuk, scenariusz: Krzysztof Renik, produkcja ABATON inicjatywa twórcza, DVD, 2006, 21'
Opowieść o rytualnym tańcu mnichów buddyjskich tradycji tybetańskiej wykonywanym w trakcie dorocznych ceremonii klasztornych w jednej ze świątyń Ladakhu.
Lhamo - opera z krainy Śnieżnego Lwa
zdjęcia: Elżbieta Dziuk, scenariusz: Krzysztof Renik, produkcja ABATON inicjatywa twórcza, DVD, 2006, 36'
Opowieść o festiwalu opery tybetańskiej lhamo. Zdjęcia powstały podczas dorocznego festiwalu operowego Szoton w Dharamsali. Honorowym gościem festiwalu był duchowy i polityczny przywódca Tybetańczyków, XIV Dalajlama Tybetu.
Elżbieta Dziuk i Krzysztof Renik od lat penetrują świat widowisk azjatyckich. Szczególnym zainteresowaniem obdarzyli widowiska indyjskie i tybetańskie. Krzysztof Renik jest autorem szeregu publikacji na temat świata widowisk Indii, wśród nich: Kathakali - sztuka indyjskiego teatru (Wydawnictwo Akademickie „Dialog", Warszawa 1994) i Śladem Bharaty (Wydawnictwo Akademickie „Dialog", Warszawa 2001).
Spotkanie jest wydarzeniem towarzyszącym warsztatom.
KSIĘGA TEATRU jest projektem organizowanym przez Teatr Polski w Poznaniu przy współpracy Poznańskiego Stowarzyszenia Inicjatyw Teatralnych.