Dzieje się - Teatr

teatr/działanie

2007-03-29 16:10:14 | Poznań

 Zakończyła się rekrutacja na warsztaty z Teatrem Pieśni Kozła. Odbędą się one w ramach projektu "teatr/działanie". Projekt jest również skierowany do szerokiego grona odbiorców.

Materiał warsztatowy dostosowany będzie do możliwości i potrzeb grup. Uczestnicy będą mogli nauczyć się przez doświadczenie następujących zagadnień:

Koordynacja
- jest to podstawowy i najbardziej znaczący element pracy, polegający na naturalnym łączeniu i integrowaniu głosu z ruchem, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i grupowym. Równocześnie uczy się łączenia rytmu i dźwięku, tańca i słowa oraz partnerstwa w przestrzeni scenicznej - wspierania partnerów i otrzymywania wsparcia.

Harmonia
- indywidualna praca z głosem i ruchem w harmonii głosowej i ruchowej z całą grupą.

Polifonia
- praca w Teatrze Pieśń Kozła, spektakl i trening mają strukturę polifoniczną, stąd też technika aktorska doskonalona jest poprzez mistrzostwo polifonii - oznacza to możliwość wyrażania indywidualnych znaczeń i sensów struktury dramatycznej równolegle, symultanicznie wobec innych sensów i znaczeń, podobnie jak w pieśni wielogłosowej, która jest zbiorem głosów, indywidualnych.

Rytm
- który stanowi zrozumienie i odczucie wewnętrznego rytmu tak osobiste, jak i w relacji do całej grupy. Rytm może także wyrażać sam przez siebie treść i znaczenia w strukturze dramatycznej oraz łączyć odległe elementy struktury.

Dramaturgia
- mówimy o dramaturgii wewnętrznej i zewnętrznej. Wewnętrzna dotyczy świadomego posługiwania się głosem, oddechem, ruchem oraz umiejętnością przekładania wewnętrznych impulsów na obraz ruchu. Zewnętrzna oznacza jak najgłębszą relację przestrzenną z partnerem i tematem pracy.

Akrobacje
- posługujemy się tutaj szeregiem ćwiczeń o różnym stopniu trudności, aby - z jednej strony - rzucić nieco wyzwania naszym dotychczasowym umiejętnościom, a z drugiej - by budować zaufanie i wzajemne wsparcie w grupie.

Świadomość i Otwartość
- zachęcamy uczestników do jak najgłębszego zrozumienia proponowanego przez nas doświadczenia, aby dodatkowo, niezależnie od korzyści zawodowych, mogli wynieść doświadczenie prowadzące do pogłębionego, osobistego zrozumienia.

RAMOWY HARMONOGRAM WARSZTATU

Sobota, 31 marca

godz. 13.00 - zbiórka na ul. Św. Marcin, przy placu Adama Mickiewicza w Poznaniu
godz. 13.15 - wyjazd autokaru
godz. 17.00 - planowany przyjazd do Wrocławia - czas wolny
godz. 19.00 - zbiórka pod siedzibą Teatru Pieśń Kozła
godz. 19.30 - spektakl „Lacrimosa"
godz. 21.00 - wykład Grzegorza Brala i rozmowa o spektaklu
godz. 23.00 - wyjazd do Poznania
godz. 02.30 - planowany przyjazd do Poznania

Niedziela, 1 kwietnia

godz. 16.00 - warsztaty, 2,5 godz. + 2,5 godz., z godzinną przerwą
/pierwszego dnia warsztatów zostaną ustalone godziny spotkań w dniach kolejnych/

Poniedziałek, 2 kwietnia

Warsztaty, 2,5 godz. + 2,5 godz., z godzinną przerwą

Wtorek, 3 kwietnia

Warsztaty, 2,5 godz. + 2,5 godz., z godzinną przerwą

godz. 19.00 - projekcja spektaklu Teatru Pieśń Kozła „Kroniki - obyczaj lamentacyjny", wprowadzenie: Agnieszka Szakowska, Klubokawiarnia Meskal, ul. Nowowiejskiego 17

Środa, 4 kwietnia

Warsztaty, 2,5 godz. + 2,5 godz., z godzinną przerwą

godz. 19.00 - KSIĘGA TEATRU - „Sztuka widowisk Tybetu" - spotkanie z Elżbietą Dziuk i Krzysztofem Renikiem połączone z prezentacją filmów dokumentalnych zrealizowanych przez nich: „Czam czyli taniec" oraz „Lhamo - opera z krainy Śnieżnego Lwa", Malarnia Teatru Polskiego w Poznaniu, ul. 27 Grudnia 8/10

Warsztaty będą odbywać się w Sali „Pod kopułą" Collegium Maius UAM przy ul. Fredry 7. Prowadzenia: Małgorzata Szczerbowska, Marcin Rudy i Rafał Habel.

UWAGA! KLUB WARSZTATOWY - Klubokawiarnia „Meskal", ul. Nowowiejskiego 17, w trakcie warsztatu serwuje specjalne menu „brechtowskie"!

PROJEKCJE SPEKTAKLU

„Kroniki - obyczaj lamentacyjny"
Wtorek, 3 kwietnia, godz. 19.00
Klubokawiarnia Meskal
Ul. Nowowiejskiego 17

wprowadzenie: Agnieszka Szakowska

Kanwę literacką spektaklu stanowi jeden z najstarszych zabytków literatury - epos „Gilgamesz", spisany na kamiennych tablicach około 5 tysięcy lat temu, na granicy pomiędzy dzisiejszym Iranem i Irakiem. Jest on opowieścią o mitycznym władcy miasta Uruk - Gilgameszu. Kiedy w wyniku bitwy wypowiedzianej przez Gilgamesza Wielkiej Bogini Isztar, ginie jego towarzysz - Enkidu, pół człowiek a pół zwierzę - bohater rozpoczyna swoje tragiczne poszukiwanie nieśmiertelności, próbując zanegować śmierć i uciec od przeznaczenia.

Teatr Pieśń Kozła skupił swoją uwagę na jednym z najsilniejszych wątków eposu - na lamencie Gigamesza nad ciałem zmarłego przyjaciela oraz na opłakiwaniu własnej śmiertelności. Badania nad kulturą płaczu zawiodły twórców spektaklu w rejon Epiros na pograniczu Grecji i Albanii, gdzie do dziś istnieje żywa tradycja lamentowania i śpiewów polifonicznych. Spektakl „Kroniki - obyczaj lamentacyjny" jest efektem splotu historii cierpienia mitycznego herosa i polifonicznych lamentów - niezwykłej muzyki, łączącej dwa światy: tych, którzy odeszli oraz tych, co zostają.

Wprowadzenie Agnieszki Szakowskiej, poprzedzające prezentacje spektaklu „Kroniki - obyczaj lamentacyjny" będzie próbą przybliżenia sposobu tworzenia spektakli przez Teatr Pieśń Kozła. Jednocześnie autorka postara się opowiedzieć o genezie, procesie powstawania i konstrukcji przedstawienia. Opowiedzieć nie o treści spektaklu, ale o tym, jak przenikają się w nim elementy techniki aktorskiej i treningu Teatru Pieśń Kozła. Pokazać jak różnorodne są źródła jego inspiracj

Sztuka widowisk Tybetu

 

Środa, 4 kwietnia, godz. 19.00
Malarnia Teatru Polskiego w Poznaniu
Ul.27 Grudnia 8/10

spotkanie z Elżbietą Dziuk i Krzysztofem Renikiem połączone z prezentacją filmów dokumentalnych zrealizowanych przez nich:

Czam, czyli taniec

zdjęcia: Elżbieta Dziuk, scenariusz: Krzysztof Renik, produkcja ABATON inicjatywa twórcza, DVD, 2006, 21'

Opowieść o rytualnym tańcu mnichów buddyjskich tradycji tybetańskiej wykonywanym w trakcie dorocznych ceremonii klasztornych w jednej ze świątyń Ladakhu.

Lhamo - opera z krainy Śnieżnego Lwa

zdjęcia: Elżbieta Dziuk, scenariusz: Krzysztof Renik, produkcja ABATON inicjatywa twórcza, DVD, 2006, 36'

Opowieść o festiwalu opery tybetańskiej lhamo. Zdjęcia powstały podczas dorocznego festiwalu operowego Szoton w Dharamsali. Honorowym gościem festiwalu był duchowy i polityczny przywódca Tybetańczyków, XIV Dalajlama Tybetu.

Elżbieta Dziuk i Krzysztof Renik od lat penetrują świat widowisk azjatyckich. Szczególnym zainteresowaniem obdarzyli widowiska indyjskie i tybetańskie. Krzysztof Renik jest autorem szeregu publikacji na temat świata widowisk Indii, wśród nich: Kathakali - sztuka indyjskiego teatru (Wydawnictwo Akademickie „Dialog", Warszawa 1994) i Śladem Bharaty (Wydawnictwo Akademickie „Dialog", Warszawa 2001).

Spotkanie jest wydarzeniem towarzyszącym warsztatom.

KSIĘGA TEATRU jest projektem organizowanym przez Teatr Polski w Poznaniu przy współpracy Poznańskiego Stowarzyszenia Inicjatyw Teatralnych.

Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Fama 2018
Znamy laureatów festiwalu Fama 2018

Zobacz, kto otrzymał nagrodę podczas tegorocznej edycji festiwalu!

Katarzyna Pilichowska
Katarzyna Pilichowska wygrywa konkurs Modjeska Calling 2022

Za nami kolejna edycja konkursu aktorskiego na interpretację monologów szekspirowskich Heleny Modrzejewskiej.

Polecamy
Ostatnio dodane
Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.

"Gry" na wielu poziomach
"Gry" na wielu poziomach

W 1988 roku w jednym z izraelskich kibuców 11 mężczyzn zgwałciło 14-letnią dziewczynkę. W późniejszym procesie sądowym jedynie 4 spośród nich zostało uznanych winnymi i skazanych na karę pozbawienia wolności.